skolverket-logotype
    • Start
  1. Arbeta med modulerna
    • Start
  1. Arbeta med modulerna
  • Modulerna för förskolan och skolan
  • Modulerna för skolledare och huvudmän
    • Arbeta med modulerna
    • Modulerna för förskolan och skolan
    • Modulerna för skolledare och huvudmän
Lyssna

Modulerna för förskolan och skolan

Modulerna är indelade i ett antal delar. Olika moduler har olika många delar. Varje del har fyra moment. I moment A tar ni del av materialet individuellt. Sedan samlas ni i er grupp i moment B för gemensam diskussion och planering. Efter det genomför ni en undervisningsaktivitet i moment C och till sist samlas ni i gruppen igen för en gemensam uppföljning i moment D.

Bilden visar en modul som består av åtta delar.

Moment A – individuell förberedelse

I moment A förbereder ni er inför det kollegiala arbetet genom att ta del av materialet som finns i moment A, exempelvis texter, filmer, ljudfiler och reflektionsfrågor.

Tidsåtgång: 45–60 minuter.

Moment B – kollegialt arbete

I moment B samtalar ni med utgångspunkt i materialet från moment A med stöd av den kollega som utsetts att leda det kollegiala lärandet (handledaren). Ni planerar också gemensamt en eller flera aktiviteter att pröva i undervisningen.

Tidsåtgång: 90–120 minuter.

Moment C – aktivitet

I moment C genomför ni den undervisningsaktivitet som ni planerade i moment B. Ni anpassar aktiviteten till den egna barn- eller elevgruppen och genomför den som en del av den ordinarie undervisningen. Ni noterar vad som sker i undervisningen, reflekterar kring hur det fungerar, utvecklar aktiviteten och prövar den på nytt, gärna flera gånger. Utifrån era noteringar och reflektioner vidareutvecklar ni sedan undervisningen. Om ni har möjlighet kan ni med fördel besöka varandras lektioner när ni genomför undervisningsaktiviteten.

Tidsåtgång: ingår i den ordinarie undervisningen.

Moment D – gemensam uppföljning

I moment D samtalar ni och reflekterar över den genomförda aktiviteten med stöd av den kollega som utsetts att leda det kollegiala lärandet (handledaren). Vad fick ni syn på kring barns och elevers lärande när aktiviteten genomfördes? Hur kan erfarenheterna från detta användas för att utveckla undervisningen? Ni ger varandra återkoppling och avslutar med att sammanfatta vad ni lärt er under arbetet med den aktuella delen.

Tidsåtgång: 45–60 minuter.

Arbetsgången upprepas sedan för varje ny del i modulen.

Kontakt

  • Kontakta oss

Om oss

  • Om Skolverket
SkolverketSkolverket logo
  • Kakor
  • Tillgänglighetsredogörelse

Vi använder kakor

Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.

Läs mer i vår cookiepolicy

Anpassa inställningar för kakor (cookies)

Anpassa inställningar för kakor (cookies)

Gör att våra tjänster är säkra och fungerar som de ska. Därför går de inte att inaktivera.

Ger oss information om hur vår webbplats används som gör att vi kan underhålla, driva och förbättra användarupplevelsen.