Modulerna är indelade i sex delar som ni arbetar med i ordning, från första till sista delen. Varje del är indelad i fyra moment. I moment A tar ni del av materialet individuellt. Sedan samlas ni i gruppen för en diskussion och gemensam planering i moment B. Efter det genomför ni en ledarhandling i moment C och till sist samlas ni i gruppen igen för en gemensam uppföljning i moment D.
Modulerna för skolledare och huvudmän består av sex delar.
I moment A förbereder ni er inför den kollegiala träffen genom att ta del av materialet som finns i moment A.
Tidsåtgång: 45–60 minuter.
I moment B diskuterar ni först innehållet som ni tagit del av utifrån det diskussionsunderlag som finns i moment B med stöd av den kollega som utsetts att leda det kollegiala lärandet (handledaren). Därefter planerar ni gemensamt en eller flera aktiviteter som ska genomföras i moment C.
Tidsåtgång: 90–120 minuter.
I moment C genomför ni aktiviteten som ni planerade i moment B. Aktiviteten ska vara en del av det ordinarie arbetet.
Tidsåtgång: ingår i det ordinarie arbetet.
I moment D diskuterar och reflekterar ni över den genomförda aktiviteten utifrån det diskussionsunderlag som finns under moment D med stöd av den kollega som utsetts att leda det kollegiala lärandet (handledaren). Ni ger varandra återkoppling och avslutar med att sammanfatta vad ni lärt er under arbetet med den aktuella delen.
Tidsåtgång: 45–60 minuter.
Arbetsgången upprepas sedan för varje ny del i modulen.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.