Läsa och skriva i alla ämnen

Denna modul belyser hur viktigt det är att elever görs delaktiga i undervisningen och får använda språk i alla situationer för att lära. I varje artikel presenteras förhållningssätt och stödstrukturer för språkutvecklande undervisning i alla ämnen.

M2-1_DSC_5602.jpg

Modulen behandlar olika texttyper som undervisningen utgår från. Den visar också på hur det text- och medielandskap som barn växer upp i kan ges plats i undervisningen. Dessutom tar den upp hur undervisningen kan utgå från flerspråkiga elevers förutsättningar och behov. Målet är att ge verktyg för att planera och genomföra en undervisning i förskoleklassen och årskurs 1-3 som stödjer eleverna i att samtala, läsa, skriva och lära i meningsfulla sammanhang där ämnesinnehållet görs begripligt för dem. 

Målgrupp: Lärare i årskurs 1-3 och lärare och förskollärare i förskoleklassen. Modulen är framtagen av Göteborgs universitet.

Modulen består av följande delar:

  1. Uppdraget och texterna
  2. Barns textvärldar
  3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
  4. Läsförståelse
  5. Läsa och skriva faktatexter
  6. Berättande texter
  7. Meningsskapande undervisning
  8. Medveten och kollegial reflektion