Denna modul belyser hur viktigt det är att elever görs delaktiga i undervisningen och får använda språk i alla situationer för att lära. I varje artikel presenteras förhållningssätt och stödstrukturer för språkutvecklande undervisning i alla ämnen.
Modulen behandlar olika texttyper som undervisningen utgår från. Den visar också på hur det text- och medielandskap som barn växer upp i kan ges plats i undervisningen. Dessutom tar den upp hur undervisningen kan utgå från flerspråkiga elevers förutsättningar och behov. Målet är att ge verktyg för att planera och genomföra en undervisning i förskoleklassen och årskurs 1-3 som stödjer eleverna i att samtala, läsa, skriva och lära i meningsfulla sammanhang där ämnesinnehållet görs begripligt för dem.
Målgrupp: Lärare i årskurs 1-3 och lärare och förskollärare i förskoleklassen. Modulen är framtagen av Göteborgs universitet.
Modulen består av följande delar:
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.