Kursplaner för NO-ämnena visar i sina formuleringar tydligt på lärandets språkliga dimensioner. Av den anledningen finns ett behov av en ämnesdidaktik som kan ge elever förutsättningar att utvidga sin språkliga repertoar till att även omfatta NO-ämnenas specifika språk. Därför är även språkutveckling i de tre NO-ämnena en förutsättning för varje elevs skolframgång.
Modulens syfte är att ge NO-lärare ökad medvetenhet och fördjupade kunskaper för att kunna se hur språk och lärande hänger ihop i deras ämnen. Medvetenheten och kunskaperna om en språkutvecklande ämnesdidaktik kopplas till didaktiska verktyg. Avsikten är att elevers lärande främjas genom en undervisning som är kontextrik, där deras språkliga deltagande planeras och där läraren ger dem språklig stöttning.
I modulen får NO-lärare möjlighet att pröva flera didaktiska verktyg som stöttar elevers ämneslärande: begreppskartor, textsamtal, lässtrategier, utforskande samtal i smågrupper och skrivaktiviteter. Verktygen utforskas ur olika perspektiv, och stöd för arbetet finns i form av artiklar, undervisningsfilmer och samtalsfilmer. Modulen är ett samarbete mellan NO-didaktiker och språkdidaktiker.
Målgrupperna för modulen är lärare och ämneslärare i NO-ämnen i grundskolan (åk 4-6 och åk 7-9). Det är även en fördel om lärare i svenska eller svenska som andraspråk i arbetslaget kan delta. Även annan personal kan beröras, såsom studiehandledare och modersmålslärare.
Primär målgrupp: Lärare i NO
Modulen är framtagen av Malmö högskola
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.