Del 1. Introduktion –
språkutvecklande arbetssätt i NO-ämnen

Den här modulen innehåller bland annat hänvisningar till äldre styrdokument och kommer därför att avpubliceras och arkiveras 1 juli 2025.

I fysik, kemi och biologi utvecklar elever kunskaper och förmågor samtidigt som de ska utveckla språket för att uttrycka dessa. NO-undervisningen kan därför gynnas av redskap och begrepp ur språkdidaktiken. Del 1 beskriver bakgrund till och särdrag i en språkutvecklande NO-undervisning utifrån ett konkret exempel. Med utgångspunkt i elevers vardagsspråk visas vägen till skolspråk och ämnesspråk med hjälp av tre nyckelord: kontextualisering, interaktion och stöttning. Här presenteras även den teoretiska bakgrunden till en språkinriktad undervisning.

DSC_1150_sm.jpg

Det är spännande för både elever och lärare att få grepp om ämnesspråket och om hur man kan utveckla sina ämnesspråkliga förmågor som en del av NO-undervisningen. Ni kan som lärare bedöma huruvida era arbetssätt redan är språkutvecklande och fundera över vilka nya arbetssätt ni skulle vilja pröva. Delen presenterar även modulens upplägg.