Stimulera läsintresse

Modulen riktar sig till lärare, förskollärare och skolbibliotekarier som arbetar med elever i förskoleklass och i grundskolan. Tanken är att lärare och skolbibliotekarier ska samarbeta i arbetet med modulen men det är också möjligt att genomföra modulen utan en skolbibliotekaries medverkan.

M7-1.jpg

 

Modulen behandlar läsintresse från ett flertal perspektiv och hur det kan stimuleras hos eleverna. I modulens delar finns texter och filmer som synliggör hur samverkan mellan skolans olika yrkeskategorier kan främja elevernas läsintresse och bidra till att utveckla en positiv läskultur på skolan.

Ni kommer under arbetet med modulen att syna och arbeta med den egna skolans möjligheter att stimulera läsintresse: t.ex. genom att genomföra läsvaneundersökningar, inventera och utveckla läsmiljön, arbeta med att synliggöra läsande förebilder och på olika sätt fördjupa och vidga texter inom det ämne och sammanhang där ni befinner er. Målet med arbetet är att ni ska få idéer, verktyg och insikter för att samverka kring utveckling av skolans läskultur. 

Under arbetet kommer ni regelbundet att träffas för att diskutera texter och filmer vilket möjliggör skapandet av en läsargemenskap. I instruktionerna till respektive moment finns förslag på frågor som ni kan utgå från i era diskussioner. 

Målgrupp: Lärare i alla ämnen årskurs F–6, lärare i svenska och svenska som andraspråk årskurs 7–9 samt skolbibliotekarier. Modulen är framtagen av Högskolan i Borås.

Modulen innehåller följande delar:

  1. Stimulera läsintresse – en introduktion
  2. Vad läser elever?
  3. Läsmiljö – att skapa rum för läsande
  4. Läsande förebilder
  5. Läsning och estetiska uttrycksformer
  6. Serier för läsintresse
  7. Digitala verktyg och läsning
  8. Didaktik för fri läsning

Intervju

Läs intervjun med modulens vetenskapliga ledare

Skolverkets litteraturinternat