De elever som studerar på gymnasieskolans högskoleförberedande program förväntas både kunna läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär. Att förhålla sig till den vetenskapliga texten är ett viktigt inslag i förberedelserna för högre studier.
Syftet med den här modulen är dels att ni ska få begrepp och didaktiska redskap för att kunna stötta eleverna att hantera texter av vetenskaplig karaktär, dels att ni ska få stöd i att arbeta med progression i elevernas skrivutveckling. Modulen visar även hur man kan utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till läsande, skrivande och i samtal. Detta är betydelsefullt redan under gymnasietiden, men är också viktigt för att lägga en grund för högre studier.
Artiklarna i modulen behandlar både den dagliga ämnesundervisningen och gymnasiearbetet. I modulens undervisningsaktiviteter ges ni bland annat möjlighet att tillsammans med eleverna genomföra miniforskningsuppgifter och textsamtal i seminarieform.
Primär målgrupp: Lärare i textrika ämnen på högskoleförberedande program och skolbibliotekarier
Modulen är framtagen av Linköpings universitet
Vetenskaplig ledare: Suzanne Parmenius Swärd
Modulen består av följande delar:
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.