Tematiska arbetssätt och digitala verktyg

Modulen behandlar olika sätt att arbeta med läs- och skrivundervisning där tematiska arbetssätt lägger grunden för läs- och skrivlärande. Modulen belyser även hur digitala verktyg på olika sätt stödjer läs- och skrivprocessen.

Modulen Tematiska arbetssätt

Syftet med modulen är att ni, genom det kollegiala samtalet, får möjlighet att utveckla kunskap om olika sätt att arbeta och stödja elevers läs- och skrivlärande. Innehållet syftar även till att utveckla kunskap i att arbeta tematiskt och att använda digitala verktyg vilket ökar elevernas möjlighet att läsa, skriva och berätta. 

De övergripande perspektiven i modulen är demokratiska arbetsformer, specialpedagogiska undervisningsstrategier samt multimodalt arbete med digitala verktyg.

Målgrupp: Lärare i anpassade grundskolan, årskurs 1–9 och lärare i grundskolan vars elever följer kursplanen för anpassade grundskolan eller anpassade grundskolans ämnesområden.

Ansvarigt lärosäte:

Göteborgs universitet

Modulen består av följande delar:

  1. Om lärande
  2. Kommunikation, språk och text
  3. Bokstäver, ljud och text
  4. Ord, bild och text
  5. Digitala verktyg
  6. Estetiska lärprocesser
  7. Tematiska arbetssätt
  8. Bedömning och återkoppling

Intervju

Läs intervjun med modulens vetenskapliga ledare