Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.
Den här modulen tar upp vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbete kan innebära i gymnasieskolans olika ämnen. I fokus står elevernas aktiva språkanvändning som ett redskap för att utveckla kunskaper, färdigheter och förmågor. Det finns också många förslag på hur ni kan planera en undervisning som stärker förutsättningarna för att elevernas lyssnande, samtalande, läsande och skrivande ska leda till lärande i era ämnen.
Modulen inleds med det språk- och kunskapsutvecklande uppdraget, därefter följer artiklar som handlar om hur ni genom utforskande samtal, läsande och skrivande kan utveckla elevernas ämneskunskaper och ämnesspråk. I modulens undervisningsaktiviteter får ni möjlighet att pröva olika sätt att utforma, stötta och följa upp elevernas språkanvändning.
Målgrupp: Gymnasielärare i alla ämnen
Modulen är framtagen av Malmö universitet.
Vetenskaplig ledare: Maria Kouns
Modulen består av följande delar:
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.