Språk- och kunskapsutvecklande arbete

Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.

Den här modulen tar upp vad ett språk- och kunskapsutvecklande arbete kan innebära i gymnasieskolans olika ämnen. I fokus står elevernas aktiva språkanvändning som ett redskap för att utveckla kunskaper, färdigheter och förmågor. Det finns också många förslag på hur ni kan planera en undervisning som stärker förutsättningarna för att elevernas lyssnande, samtalande, läsande och skrivande ska leda till lärande i era ämnen.

Bild

Modulen inleds med det språk- och kunskapsutvecklande uppdraget, därefter följer artiklar som handlar om hur ni genom utforskande samtal, läsande och skrivande kan utveckla elevernas ämneskunskaper och ämnesspråk. I modulens undervisningsaktiviteter får ni möjlighet att pröva olika sätt att utforma, stötta och följa upp elevernas språkanvändning.

Målgrupp: Gymnasielärare i alla ämnen
Modulen är framtagen av Malmö universitet.
Vetenskaplig ledare: Maria Kouns

Modulen består av följande delar:

  1. Språkanvändning, undervisning och lärande
  2. Samtalande i mindre grupper
  3. Att bearbeta text – före läsandet
  4. Att bearbeta text – under läsandet
  5. Att bearbeta text – efter läsandet
  6. Att arbeta med digitala och multimodala texter
  7. Att skriva texter i ämnet
  8. Att planera för elevers språkanvändning