Del 1: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla undervisning. Anteckningarna bildar underlag för de samtal du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln ”Högläsning”. Den handlar om att läsa sakprosa och skönlitteratur för förskolebarn. Läs också gärna fördjupningsartikeln ”Språk, lärande och identitet” som handlar om hur stöttning, genomtänkt undervisning, litteratur och identitetstexter kan vara avgörande för barns språkutveckling. Artikeln finns även i del 3 i modulen "Flera språk i barngruppen".
Se film
Se filmen ”Högläsning” där en förskollärare berättar om hur högläsningen finns med i många olika sammanhang på förskolan bland annat i ett språkutvecklande syfte. Se också filmen ”Läsa och berätta med yngre barn” som visar hur lek, magi och medveten högläsning tillsammans bidrar till att utveckla de yngsta barnens intresse för läsning och språk. Se också filmen ”Högläsning med de yngsta” där man använder projicering och interaktion med barnen som redskap för högläsning.
Reflektera och observera
Reflektera över följande frågor:
- Vilka tillfällen med högläsning erbjuder du och dina kollegor barnen redan idag?
- Vilka olika genre av böcker använder ni?
- Hur väljer ni böcker och förbereder högläsningen?
- Vilka böcker väljer barnen själva?
Använd gärna observationsschemat för att undersöka och dokumentera vad ni och barnen läser under en vecka.