Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla undervisningen. Anteckningarna bildar underlag för de samtal du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln ”Samtala om texter”. Den handlar om att fördjupa barns förståelse av vad de hört och läst genom att arbeta med frågor i eftertänksam dialog eller dialogisk högläsning. Läs också gärna fördjupningsartikeln "Samtala om bilderbokstexter - fördjupning". Den handlar bland annat om perspektiv på och normer i bilderboken samt dess didaktiska potential.
Se film
Se en eller flera av de tre filmerna. Filmen ”Samtala om texter” visar en eftertänksam dialog med de äldre barnen på förskolan. Filmen ”Samtala om text med de yngsta” handlar om hur man kan ha dialogisk högläsning med de yngre barnen på förskolan. Filmen ”Samtala om texter med barn som är nya i svenska språket” handlar om textsamtal och aktiviteter kring läsningen för barn som har annat modersmål än svenska.
Reflektera och observera
Reflektera gärna över nedanstående frågor och observera hur er verksamhet ser ut idag.
- Vilka samtal om böcker erbjuder du och dina kollegor barnen redan idag?
- Vilka böcker kan passa för eftertänksam dialog eller dialogisk högläsning?
- Vilka slags frågor brukar du ställa för att öppna upp för barnens tolkningar och analyser?
- Vilka möjligheter till språkutveckling erbjuds?