Del 3: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla undervisningen. Anteckningarna bildar underlag för de samtal du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln ”Berätta”. Den handlar om hur berättandet påverkar språk- och identitetsutveckling och hur barn kan vara med och skapa egna berättelser.
Läs också gärna fördjupningsartikeln ”Berättande sätter världen i rörelse” som handlar om hur förskollärare och lärare kan utveckla det muntliga berättandet i undervisningen. Som komplement finns dessutom en artikel med övningar, metoder och aktiviteter kring muntligt berättande som kan användas i undervisningen.
Se filmerna
Se filmen ”Populärkultur i barns berättande”. Den handlar om hur man kan använda barns intressen för populärkultur som utgångspunkt för att skapa egna berättelser. Se också gärna filmen ”Berättandets betydelse”. I filmen möter du Ola Henricsson som föreläser, berättar om och håller workshop i det muntliga berättandets betydelse i undervisningen.
Reflektera och observera
Reflektera över nedanstående frågor och observera hur er verksamhet ser ut idag.
- Hur arbetar du och dina kollegor med berättande idag?
- Hur arbetar ni med barnens egna berättelser?
- Hur utgår ni från barnens erfarenheter och intressen från exempelvis populärkulturen?
Förbered moment B genom att välja ut och ta med ett par olika sagor eller berättelser som ni skulle kunna planera berättandet utifrån.