Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.
Att kunna läsa, förstå och förhålla sig kritiskt till olika typer av texter är oerhört viktigt i dagens informationstäta samhälle. Ett kritiskt förhållningssätt är också ett centralt inslag i samtliga ämnen på gymnasiet. Denna modul behandlar hur lärare kan arbeta med kritisk granskning och analys av text och bild (även rörliga bilder). Den vänder sig till lärare inom teoretiska ämnen och andra textrika ämnen och till lärare i estetiska ämnen. Två av modulens delar består av en grundartikel och två inriktningsartiklar. I båda fallen riktar sig den ena inriktningsartikeln till lärare i teoretisk ämnen och andra textrika ämnen och den andra inriktningsartikeln riktar sig till lärare i estetiska ämnen.
Modulens delar visar hur lärare i olika ämnen kan arbeta med de mål i ämnesplanerna som handlar om analys, kritiskt förhållningssätt och begreppsanvändning. Syftet med modulen är att deltagande lärare ska få begrepp och didaktiska redskap för att stötta eleverna i deras utveckling mot en mer komplex förståelse av olika typer av texter, såsom olika slags skriven text, film och bild. I modulen ingår övningar som till exempel handlar om analys av lärobokstext, uppgiftskonstruktion och analys av instruktioner, arbete med modelltexter och begreppsutveckling.
I modulen ingår också filmer som visar undervisningssekvenser vilka exemplifierar det som behandlas i modulens olika delar, samt ljudfiler med samtal mellan erfarna lärare och forskare inom området.
Målgrupp: Lärare i teoretiska och andra textrika ämnen samt lärare i estetiska ämnen.
Modulen är framtagen av Linköpings universitet.
Modulen består av följande delar:
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.