Del 1: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerligt anteckningar medan du läser, tittar och/eller lyssnar. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt eller förvånande. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla din undervisning. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Delen består av en text och en ljudfil som vill inspirera er att utveckla en didaktisk repertoar för undervisning av nyanlända ungdomar som behöver mycket extra stöttning för att kunna interagera med skolans och vardagslivets alla texter. Den resursmodell för litteracitetsundervisning som presenteras beskriver teoretiskt och didaktiskt hur ett arbete med fyra olika praktiker kan bygga upp elevernas litteracitet. Förhållningssätt till litteracitet i flerspråkiga sammanhang i och utanför skolan diskuteras. Ljudfilen innehåller ett sammanfattande samtal om Resursmodellens teoretiska utgångspunkter och de fyra olika praktikerna.
Att fundera över:
- Hur ser en funktionell litteracitet ut för en ung person i Sverige idag?
- Vilka texter behöver man absolut kunna läsa och tolka själv?
- Vilka texter behöver man absolut kunna skriva eller skapa själv?
- Hur kan Resursmodellen stötta dig i din förståelse av vad en undervisning i grundläggande litteracitet kan innehålla och innebära för dig som lärare och för dina elever?