Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.
Utvecklingen av ämnesspråk är en central del av elevernas lärande i alla ämnen. Denna modul syftar till att ge lärare och förskollärare i årskurs F-9 fördjupade kunskaper om språk i alla ämnen, från bild till teknik. Målet är att främja elevernas lärande genom undervisning som fokuserar på språk såväl som ämnenas praktiska, estetiska och teoretiska innehåll. Det kan vara särskilt betydelsefullt i arbetet med flerspråkiga elever och elever med ett mindre rikt språk.
Många gånger kan elevers svårigheter med att utveckla kunskaper i ämnena ha en språklig grund. Då har man som lärare nytta av att kunna planera för en undervisning som är rik på kontexter, klassrumsinteraktion och språklig stöttning. I modulens olika delar aktualiseras bland annat gemensamma upplevelser som utgångspunkt för samtal, ämnesspecifika lässtrategier, ordförrådets betydelse och aktiviteter där eleverna möter och skapar olika multimodala uttryck.
I modulens undervisningsaktiviteter får ni många tillfällen att pröva olika slags språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla typer av lektionssalar. I modulen använder vi för enkelhets skull ordet klassrum genomgående. Vi har också valt att använda ordet lärare för både förskollärare i förskoleklassen och lärare.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.