Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla undervisningen. Anteckningarna bildar underlag för de samtal du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln ”Skrift och tecken i lek och utforskande”. Den handlar om hur förskolan kan arbeta med barns utforskande av olika tecken och fantasilekens betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling.
Läs bildreportaget ”Hela havet stormar” som handlar om lekvärldar.
Läs också gärna fördjupningsdelen ”Att utforska skriftspråket – en fördjupning”. Den beskriver barns olika vägar in i skriftspråket och varför förskolan ska erbjuda olika möjligheter för barn att utforska skriftspråket.
Reflektera och observera
Reflektera över följande frågor:
- Vilka olika teckenskapande förekommer i barngruppen?
- Hur leker ni tillsammans med barnen på förskolan?