Del 3: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla undervisningen. Anteckningarna bildar underlag för de samtal du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
I den här delen finns det två valbara artiklar; ”Språk, lärande och identitet” samt ”Främja barns språkutveckling”.
”Språk, lärande och identitet” handlar om hur stöttning, genomtänkt undervisning, litteratur och identitetstexter kan vara avgörande för barns språkutveckling alternativt ”Främja barns språkutveckling” som visar på hur ni kan omge barnen med ord i flera olika situationer, såväl i temaarbete som i den dagliga omsorgen. Exempel ges också på hur man i förskolan kan arbeta med genrepedagogik.
Läs också gärna fördjupningsartikeln ”Att främja svenskt teckenspråk i förskolan” som tar upp varför och hur barns språkutveckling gynnas av teckenspråk. Syftet är att ge er som arbetar i förskolan inspiration och konkret nytta i arbetet med att främja språkutvecklingen i det svenska teckenspråket för de barn som har behov av det.
Se film
I den här delen ingår fyra filmer.
Om du har valt artikeln ”Språk, lärande och identitet” passar filmerna "De yngsta barnens berättelser" och ”Språkbygge”.
- Filmen "De yngsta barnens berättelser" handlar om hur man kan arbeta tillsammans med vårdnadshavare kring de yngsta barnens berättelser i vardagen och genom detta stötta barnens språkutveckling.
- Filmen ”Språkbygge” visar hur man kan stötta barnens språkutveckling i ett byggprojekt som tar avstamp i barnlitteratur.
- Om du har valt artikeln ”Främja barns språkutveckling” passar filmen ”Språkpromenad”.
- Filmen "Språkpromenad" visar exempel på språkutvecklande arbetssätt under och efter en promenad i närmiljön.
- Se också gärna filmen ”Boksamtal på svenskt teckenspråk”. Den visar ett exempel på hur ett boksamtal kan genomföras på talad svenska och svenskt teckenspråk parallellt och på hur personalen på förskolan kan skapa interaktion mellan döva barn, barn med hörselnedsättning och hörande barn.
Reflektera och observera
Reflektera gärna över följande frågor:
- Vilka språkutvecklande arbetssätt använder ni i förskolan idag?
- Hur använder ni flerspråkighet som resurs?
- Hur talar ni med barnen idag och hur utmanar ni barnen språkligt?