Tvåspråkig undervisning – teckenspråk och svenska

Tvåspråkighetsutvecklingen är central för döva och hörselskadade elevers lärande i alla ämnen. Denna modul syftar till att ge lärare i specialskolan fördjupade kunskaper om hur tvåspråkig undervisning kan användas som pedagogisk modell. Målet är att främja elevernas lärande genom undervisning som fokuserar svenskt teckenspråk (genomgående förkortat till teckenspråk) och svenska såväl som ämnenas teoretiska, praktiska och estetiska innehåll. I modulens olika delar aktualiseras bland annat visuella strategier, klassrumsinteraktion och undervisning där eleverna möter och skapar text på teckenspråk och svenska. 

I modulens undervisningsaktiviteter får ni tillfälle att bland annat kartlägga språksituationen på er skola och pröva utforskande samtal och metoden Reading to learn. Utifrån erfarenheterna kan ni vidareutveckla ert tvåspråkighetsarbete och konkretisera målsättningarna i SPSM:s språkplan till rutiner som är användbara i vardagen. 

Målgrupp: Lärare i de regionala specialskolorna 
Modulen är framtagen av Stockholms universitet 
Vetenskaplig ledare: Inger Lindberg

Följande delar ingår i modulen:

  1. Flerspråkighet ur ett lärandeperspektiv
  2. Teckenspråkig tvåspråkig undervisning
  3. Visuella strategier
  4. Klassrumskommunikation
  5. Att möta och skapa multimodala texter
  6. Att arbeta tvåspråkigt med texter i alla ämnen
  7. Att stötta och utveckla ämnesspråk
  8. Tvåspråkig undervisning – utmaningar och möjligheter