Tvåspråkighetsutvecklingen är central för döva och hörselskadade elevers lärande i alla ämnen. Denna modul syftar till att ge lärare i specialskolan fördjupade kunskaper om hur tvåspråkig undervisning kan användas som pedagogisk modell. Målet är att främja elevernas lärande genom undervisning som fokuserar svenskt teckenspråk (genomgående förkortat till teckenspråk) och svenska såväl som ämnenas teoretiska, praktiska och estetiska innehåll. I modulens olika delar aktualiseras bland annat visuella strategier, klassrumsinteraktion och undervisning där eleverna möter och skapar text på teckenspråk och svenska.
I modulens undervisningsaktiviteter får ni tillfälle att bland annat kartlägga språksituationen på er skola och pröva utforskande samtal och metoden Reading to learn. Utifrån erfarenheterna kan ni vidareutveckla ert tvåspråkighetsarbete och konkretisera målsättningarna i SPSM:s språkplan till rutiner som är användbara i vardagen.
Målgrupp: Lärare i de regionala specialskolorna
Modulen är framtagen av Stockholms universitet
Vetenskaplig ledare: Inger Lindberg
Följande delar ingår i modulen:
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.