Muntlig kommunikation

Den här modulen innehåller bland annat hänvisningar till äldre styrdokument och kommer därför att avpubliceras och arkiveras 1 juli 2025.

Muntlig kommunikation är grundläggande för undervisning i alla ämnen. Elever och lärare är i ständig dialog genom samtal om ämnesinnehåll och annat de finner meningsfullt. De kommunicerar också genom att presentera stoff för varandra på olika sätt, som exempelvis i redovisningar, instruktioner och genomgångar. I alla ämnen, från bild till teknik, hänger all muntlig kommunikation intimt samman med lärandet. Det finns en stor potential att utveckla undervisningen genom medvetenhet om olika aspekter av muntlighet, genom att variera kommunikativa förhållningssätt och genom medveten planering av olika muntliga moment.

elever som läser och skriver

Den här modulen ger fördjupade kunskaper om muntlig kommunikation och om hur den kan planeras för att främja kunskapsutveckling och språkutveckling i ämnenas praktiska, estetiska och teoretiska innehåll.

Modulens artiklar tar avstamp i didaktisk forskning från olika ämnen. De inledande delarna diskuterar övergripande om muntlig kommunikation. I en av modulens senare delar finns möjlighet att välja inriktning beroende på gruppens sammansättning. I modulens undervisningsaktiviteter får ni möjlighet att pröva olika sätt att organisera muntliga aktiviteter i alla typer av lektionssalar. I modulens fördjupningsartiklar kan ni läsa mer om berättandets möjligheter i undervisningen.

Målgrupp: lärare i årskurs 1- 9 och lärare och förskollärare i förskoleklass.

Modulen är framtagen av Linnéuniversitetet.
Vetenskaplig ledare: Ewa Bergh Nestlog

Modulen består av följande delar:

  1. Muntlig kommunikation i alla ämnen
  2. Klassrumskommunikation
  3. Samtal om multimodala texter
  4. Språklig aktivitet och interaktion
  5. Identitetsinvestering
  6. Förberedda presentationer
  7. Perspektiv på muntlig kommunikation
  8. Muntlighet och lärande