Muntlig kommunikation är grundläggande för undervisning i alla ämnen. Elever och lärare är i ständig dialog genom samtal om ämnesinnehåll och annat de finner meningsfullt. De kommunicerar också genom att presentera stoff för varandra på olika sätt, som exempelvis i redovisningar, instruktioner och genomgångar. I alla ämnen, från bild till teknik, hänger all muntlig kommunikation intimt samman med lärandet. Det finns en stor potential att utveckla undervisningen genom medvetenhet om olika aspekter av muntlighet, genom att variera kommunikativa förhållningssätt och genom medveten planering av olika muntliga moment.
Den här modulen ger fördjupade kunskaper om muntlig kommunikation och om hur den kan planeras för att främja kunskapsutveckling och språkutveckling i ämnenas praktiska, estetiska och teoretiska innehåll.
Modulens artiklar tar avstamp i didaktisk forskning från olika ämnen. De inledande delarna diskuterar övergripande om muntlig kommunikation. I en av modulens senare delar finns möjlighet att välja inriktning beroende på gruppens sammansättning. I modulens undervisningsaktiviteter får ni möjlighet att pröva olika sätt att organisera muntliga aktiviteter i alla typer av lektionssalar. I modulens fördjupningsartiklar kan ni läsa mer om berättandets möjligheter i undervisningen.
Målgrupp: lärare i årskurs 1- 9 och lärare och förskollärare i förskoleklass.
Modulen är framtagen av Linnéuniversitetet.
Vetenskaplig ledare: Ewa Bergh Nestlog
Modulen består av följande delar:
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.