Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet. För gärna anteckningar som underlag för diskussionen i moment B.
Läs
Läs en av de två artiklar som hör till denna del, valet bör göras gemensamt i lärargruppen.
Artikeln ”Flerspråkig muntlighet som resurs” presenterar begreppet transspråkande och ger exempel på transspråkande undervisning.
Artikeln ”Utforskande samtal” handlar om hur man kan undervisa för att elevernas gruppdiskussioner ska utvecklas till utforskande samtal. Läs också ”Förslag på frågor för utforskande samtal”. Där finns frågor som kan engagera eleverna och ge utrymme för en genuin dialog i olika ämnen och årskurser. Bläddra även igenom lärarhandledningen ”Strukturerad diskussion – beskrivning” och tillhörande exempeltext ”Strukturerad diskussion – exempeltext”. Där får du förslag på tänkbar stöttning när eleverna ska diskutera och resonera i en strukturerad diskussion, till exempel en podcast.
Se film
Välj tillsammans i lärargruppen vilken av de två filmerna ni tittar på. I filmen ”Transspråkande” arbetar flerspråkiga elever på mellanstadiet med transspråkande under ett projekt i SO. I filmen ”Niel Mercer om utforskande samtal” berättar professor Niel Mercer från University of Cambridge om klassrumskommunikation och klassrumsdialog.