Del 2.Klassrumskommunikation

Den här modulen innehåller bland annat hänvisningar till äldre styrdokument och kommer därför att avpubliceras och arkiveras 1 juli 2025.

I denna del diskuteras hur man kan arbeta med att främja alla elevers litteracitetsutveckling i olika ämnen genom samtal och interaktion, och genom att låta eleverna använda sig av alla sina språkliga resurser. Nyckeln är en noggrann planering av kommunikationen i klassrummet.

Ni i lärargruppen har två artiklar att välja mellan. Den ena artikeln introducerar begreppet transspråkande och diskuterar det utifrån de två strategierna social rättvisa och social praktik. Den andra artikeln handlar om hur man kan stötta eleverna så att deras smågruppssamtal blir mer utforskande och resonerande i alla ämnen.

elever som läser och skriver

I undervisningsaktiviteten får ni möjlighet att pröva transspråkande alternativt utforskande samtal i era klasser. Oavsett vilken modell ni prövar är syftet att få alla elever mer delaktiga och engagerade i gemensamt meningsskapande.