Tilltro, läsning och demokrati

Läsutvecklingen är central för elevers självtillit och delaktighet i samhället. Denna modul syftar till att ge fördjupade kunskaper om olika sätt att arbeta med läsning, skrivande och medborgarskap när eleverna har intellektuell funktionsnedsättning. Målet är att främja elevernas lärande genom en undervisning som vidgar synen på vad det är att läsa och skriva. På så sätt kan även tilltron till den egna förmågan stärkas – både elevernas tilltro till sin förmåga att läsa och lära och lärarens tilltro till sin förmåga att skapa förutsättningar för detta. I modulens olika delar aktualiseras bland annat visuell och funktionell läskunnighet, att skriva med bilder och att ta till sig och framställa text med hjälp av appar.

I modulen möter ni återkommande exempel från en skola där lärarna arbetar med strukturerade filmsamtal samt funktionellt läsande inför att eleverna ska få resa på egen hand. I modulens undervisningsaktiviteter får ni tillfälle att pröva de metoder som lärarna använder. Ni får också pröva läsmodeller och appar att använda i ämnesområdet kommunikation. Dessutom får ni möjlighet att diskutera vilka skrivna texter, bilder och filmer som kan väcka intresse och vara relevanta för era elever.

Målgrupp: Lärare i anpassade grundskolan och anpassade gymnasieskolan
Modulen är framtagen av Göteborgs universitet
Vetenskaplig ledare: Monica Reichenberg

Följande delar ingår i modulen:

  1. Att arbeta med tilltro, läsning och demokrati
  2. Visuell läskunnighet
  3. Funktionellt läsande
  4. Läsutveckling och ordkunskap
  5. Att välja läromedel
  6. Att arbeta med digitala verktyg
  7. Skrivandets olika dimensioner
  8. Bedöma för lärande och undervisning