Språk i natur- och teknikämnen

Obs! Den här modulen innehåller bland annat hänvisningar till äldre styrdokument och kommer därför att avpubliceras och arkiveras 1 juli 2025.

I den här modulen får ni förslag på hur ni kan arbeta med teman som kombinerar ämnesinnehåll i naturvetenskap och teknik med språk-, läs- och skrivutveckling. Artiklarna tar upp olika sätt att arbeta med naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i barnlitteratur. De tar också upp hur man kan samtala om naturvetenskap med utgångspunkt i verb och hur man kan fånga och utveckla barns teorier om naturvetenskapliga fenomen.

I modulens undervisningsaktiviteter får ni bland annat pröva att arbeta med teknik och naturvetenskap med utgångspunkt i barnlitteratur.

Målgrupp: Lärare i årskurs 1–3 och lärare och förskollärare i förskoleklassen. 

Modulen består av följande delar:

  1. Naturvetenskapsverb
  2. Boksamtal om kemiska och fysikaliska fenomen
  3. Tekniken i barnlitteraturen
  4. Rita i NO-undervisningen