Del 3: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla undervisning. Anteckningarna bildar underlag för de samtal du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln ”Bilderböcker i matematikundervisning”. Den handlar om hur bilderböcker kan användas i förskolans matematikundervisning och hur barnen genom matematik kan undersöka, reflektera över och resonera kring det lästa.
Se film
Se filmen ”Utforska matematik genom bilderboken” som visar ett exempel på hur en bilderbok kan vara ett redskap i arbetet när barn utforskar matematik. Filmen finns även i en syntolkad version.
Reflektera och observera
Reflektera över följande frågor:
- Använder ni bilderböcker för att resonera om matematik idag och i så fall hur?
- Vilka möjligheter ser du att koppla ihop matematik och litteratur?
Material
play_circle
Beskrivning: Filmen visar ett exempel på hur en bilderbok kan vara ett redskap i arbetet när barn utforskar matematik. Längd: 05.10. Producent: Skolverket.
play_circle
Beskrivning: Filmen visar ett exempel på hur en bilderbok kan vara ett redskap i arbetet när barn utforskar matematik. Längd: 05.27. Producent: Skolverket.