Strategier för undervisning och lärande

Ni som får statsbidrag för att genomföra Specialpedagogik för lärande under läsåret ska börja med en av tre grundläggande moduler. De grundläggande modulerna syftar till att ge grunderna i specialpedagogik. 

  • För förskoleklassen, grundskolan, gymnasieskolan och kommunala vuxenutbildningen är det obligatoriskt att först arbeta med antingen modulen ”Inkludering och delaktighet” eller ”Samspel för inkludering”.
  • För anpassade grundskolan, anpassade gymnasieskolan och komvux som anpassad utbildning är det obligatorisk att först arbeta med modulen ”Utveckla arbetet i anpassade skolformer”.

 

 

 

En tillgänglig lärmiljö tar hänsyn till elevers varierande behov och förutsättningar ur flera perspektiv – det sociala, det fysiska och det pedagogiska. I den här modulen fokuserar vi främst på gymnasieskolans pedagogiska lärmiljö kopplat till elevers variation i förmågor. Innehållet syftar till att ge fördjupad kunskap om hur en tillgänglig lärmiljö och undervisning kan utvecklas, där alla elever utifrån sina förutsättningar kan delta och utöva inflytande över sin utbildning och sitt lärande.

 

Modulen är förankrad i specialpedagogisk forskning och forskning inom kognitiv psykologi, där centrala begrepp löper som en röd tråd i modulen. Modulens innehåll ger förståelse för betydelsen av en inkluderande ämnesundervisning, språklig tillgänglighet och vikten av studiestrategier, stödstrukturer och att främja elevers metakognition. Vidare ger modulen utrymme för gymnasielärare att koppla materialet till sitt eget ämne, oavsett ämne eller program. Med utgångspunkt i artiklar och filmer får deltagarna tillsammans diskutera hur undervisning och bedömning kan utvecklas och pröva sina tankar i praktiken.

Modulen består av följande delar:

  1. Studiestrategier
  2. Språklig tillgänglighet
  3. Möta variation i förmågor
  4. Synliggör lärandet