Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Du ska nu ta del av materialet. Medan du läser artikeln och ser filmen, anteckna sådant som du tycker är särskilt intressant, viktigt eller förvånande. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla din undervisning. Anteckningarna kan du använda som underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln ”Språklig tillgänglighet” av Maria Rubin. Artikeln beskriver utgångspunkter för en språkligt tillgänglig undervisning och belyser hur språkliga stödstrukturer kan användas i undervisningen för att främja alla elevers lärande. Fundera gärna över nedanstående frågor när du läser artikeln:
- Vilka typaktiviteter återkommer i din egen undervisning?
- Vilka ämnesspråkliga krav finns i typaktiviteterna i dina ämnen?
- Vilka erfarenheter har du av språklig sårbarhet i dina ämnen?
Se film
Se filmen ”Stödstrukturer för språklig tillgänglighet”. I filmen samtalar artikelförfattare Maria Rubin med gymnasielärare som undervisar i olika ämnen på Polhemsskolan i Lund. Samtalet handlar om språkutveckling, framför allt i relation till lärarnas undervisning, men också på en skolutvecklande nivå. Vi får bland annat höra lärarna ge exempel på visuellt stöd som de använder när eleverna ska skriva texter, samtala och presentera.