Del 4: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerligt anteckningar. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt, förvånande eller sådant som du vänder dig mot eller har en annan uppfattning kring. Notera de tankar som väcks utifrån materialet. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B. Förbered dig inför diskussionen genom att fundera över olika typer av anpassningar och stödåtgärder som din förskola gör för att alla barn ska ges möjlighet till utveckling och lärande utifrån sina förutsättningar och behov.
Läs
Läs artikeln "Förskolans specialpedagogik – ett systematiskt arbete med tidiga insatser". Artikeln beskriver begreppen organisations-, grupp- och individnivå och arbetet med specialpedagogiska insatser inom dessa nivåer. Vidare visar artikeln exempel på hur ett implementerings- och interventionsarbete kan gå till utifrån ett forskningsprojekt. Exemplet synliggör hur det går att arbeta systematiskt med specialpedagogiska insatser inom förskolan.
Titta
Titta på animationen "Systematiskt arbete med stödinsatser". Animationen visar på hur det går att arbeta systematiskt med ledning och stimulans, anpassningar och särskilt stöd i förskolan.