Del 5: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerliga anteckningar medan du läser, lyssnar och tittar. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt, förvånande eller har en annan uppfattning kring. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla din undervisning. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln "Förskolans möte med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar" av Linda Petersson-Bloom. Den beskriver och förklarar centrala begrepp samt några funktionsnedsättningar som ingår NPF. Författaren ger olika exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbara i mötet med barnen för att utforma en tillgänglig undervisning. Utformningen av den omgivande lärmiljön har stor påverkan på barns möjligheter till utveckling och lärande.
Se film
Se filmen "Förskolans möte med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar". I filmen sammanfattar Linda Petersson-Bloom innehållet i artikeln.