Del 5. NPF i en tillgänglig förskola

Den här delen är en valbar femte del som kan genomföras utöver de övriga fyra delarna i modulen eller bytas ut mot en av de andra delarna i modulen.

Tillgänglighet och likvärdighet handlar om att utgå från alla barns förutsättningar och behov, så att alla barn i förskolan ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt. I artikeln beskrivs olika centrala begrepp samt några funktionsnedsättningar som ingår i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). I texten beskrivs också ett urval av pedagogiska strategier som kan vara användbara för att utforma en tillgänglig undervisning för barnen. Den omgivande lärmiljön har stor inverkan på barns utveckling och lärande.

Syftet med delen är att ge ökad förståelse för utmaningar som uppstår i samspel, kommunikation och uppmärksamhet som kan påverka barns lärande och mående. Syftet är också att pröva metoder och strategier som kan vara av värde i utveckling av undervisningen för barnen på er förskola.