Sfi – heterogenitet och delaktighet​

Ni som får statsbidrag för att genomföra Specialpedagogik för lärande under läsåret ska börja med en av tre grundläggande moduler. De grundläggande modulerna syftar till att ge grunderna i specialpedagogik. 

  • För förskoleklassen, grundskolan, gymnasieskolan och kommunala vuxenutbildningen är det obligatoriskt att först arbeta med antingen modulen ”Inkludering och delaktighet” eller ”Samspel för inkludering”.
  • För anpassade grundskolan, anpassade gymnasieskolan och komvux som anpassad utbildning är det obligatorisk att först arbeta med modulen ”Utveckla arbetet i anpassade skolformer”.

Den här modulen syftar till att ni utvecklar er kunskap om hur undervisning inom kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (sfi) kan anpassas utifrån elevernas behov, förutsättningar och mål.

Sverige har sedan 1960-talet erbjudit utbildning för vuxna som migrerar till Sverige och har behov av att lära sig det svenska språket. Sedan 2016 är sfi en del av den kommunala vuxenutbildningen. Syftet med utbildningen är att eleven ska lära sig och utveckla ett funktionellt andraspråk. Elevgruppen inom sfi är mycket heterogen. Innehållet i denna modul syftar till att att bidra med kunskap och förståelse för denna heterogenitet samt synliggöra arbetssätt och förhållningssätt som bidrar till elevernas lärande av ett andraspråk med utgångspunkt i ett resursperspektiv. Inom modulen ges ni möjlighet att tillsammans reflektera och diskutera förhållningssätt samt pröva och tillsammans utveckla arbetssätt och språkutvecklande metoder i undervisningen.

I de fyra delarna i modulen riktas fokus mot individanpassning och elevers delaktighet i undervisningen med fokus på flerspråkighet, bedömning, litteracitet och ett funktionellt andraspråk. I samtliga delar betonas vikten av att undervisningen utgår från och knyter an till elevernas kommunikativa behov i olika domäner utanför skolkontexten. 

Modulen består av följande delar:

  1. Det flerspråkiga klassrummet på sfi – ett resursperspektiv
  2. Bedömning på sfi
  3. Utveckling av litteracitet på sfi
  4. Med eleven i fokus: utveckling av ett funktionellt andraspråk

Modulen är framtagen av Högskolan Dalarna och Stockholms universitet.