Tillgänglig förskola

Ni som får statsbidrag för att genomföra Specialpedagogik för lärande i förskolan under läsåret kan välja att arbeta med modulen "Specialpedagogik i förskolans praktik" eller "Tillgänglig förskola".

Genom den här modulen ska du och dina kollegor:

  • få mer kunskap om hur varje barn kan få ledning och stimulans i sitt lärande utifrån sina egna förutsättningar och behov
  • få ökad förståelse för betydelsen av förskolans miljö i en undervisning som främjar varje barns utveckling och lärande
  • få ökad förståelse för hur undervisningen kan organiseras för att främja samspel och lek hos varje barn
  • få mer kunskap om hur undervisningen kan organiseras så att varje barn får förutsättningar för att utveckla sitt språk och sin kommunikation så långt som möjligt
  • få ökad kunskap att planera och genomföra undervisning utifrån varje barns förutsättningar, behov och tidigare erfarenheter och kunnande.

Modulen innehåller artiklar, illustrationer, filmer och diskussionsfrågor. Det finns även förslag på hur du och dina kollegor kan planera, genomföra och följa upp utbildning och undervisning tillsammans. Innehållet bygger på styrdokument, forskning från Sverige och andra länder och böcker som är skrivna av forskare och andra med erfarenhet av förskola. Det bygger också på reflektions- och utvärderingsverktyg.

Modulen består av följande delar:

  1. Tillgänglighet och inkludering
  2. Lek och samspel för alla
  3. Språk och kommunikation för alla
  4. Undervisning, stödinsatser och systematiskt kvalitetsarbete
  5. NPF i en tillgänglig förskola

"NPF i en tillgänglig förskola" är en valbar femte del som kan genomföras utöver de övriga fyra delarna i modulen eller bytas ut mot en av de andra delarna i modulen.