Del 4: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerliga anteckningar medan du läser, lyssnar och tittar. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt, förvånande eller har en annan uppfattning kring. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla din undervisning. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln "Ledning och stimulans samt stödinsatser i en förskola för alla". Den beskriver och förklarar begreppen utifrån olika aspekter och hur de kommer till uttryck och blir synliga i förskolans undervisning. Författarna ger många exempel på hur personal i förskolan kan arbeta för att ge ledning och stimulans samt stödinsatser så att alla barn möter en undervisning som stödjer deras individuella utveckling och lärande.
Fundera på och notera:
Hur skulle du beskriva vad ledning och stimulans samt stödinsatser innebär efter att ha läst texten?
Fundera vidare över texten och jämför med din egen förskolas arbete.
- Vad känner du igen när du läser om ledning och stimulans samt stödinsatser?
- Vad gör ni som fungerar bra?
- Vad skulle ni kunna jobba vidare med?
Titta på illustration
Ta del av illustrationen "Undervisning, stödinsatser och systematiskt kvalitetsarbete: Stödjande struktur". Där visas en bild av två cirklar som föreställer ledning och stimulans samt stödinsatser som kan behövas i en förskola för alla. Ledning och stimulans samt stödinsatser behövs för att alla barn ska kunna delta i förskolans utbildning och ha möjligheter till utveckling och lärande utifrån sina egna förutsättningar och behov.
För att illustrationen ska kunna stimulera till samtal med barnen finns den också utskrivningsbar i formatet A3, till exempel för att sätta upp på väggen på förskolan.
Fundera på och notera:
Fundera på och skriv ned några korta noteringar vad som skulle kunna bli konsekvenser för ett barn om enbart en av de två cirklarna är tillgängliga och fungerande utifrån barnens förutsättningar och behov. Delaktighet? Känna sig förstådd? Utveckla förmågor?
Se film
Se filmen "Undervisning i förskolan". Den finns även i en syntolkad version.