Uppmärksamhet, samspel och kommunikation

Ni som får statsbidrag för att genomföra Specialpedagogik för lärande under läsåret ska börja med en av tre grundläggande moduler. De grundläggande modulerna syftar till att ge grunderna i specialpedagogik. 

  • För förskoleklassen, grundskolan, gymnasieskolan och kommunala vuxenutbildningen är det obligatoriskt att först arbeta med antingen modulen ”Inkludering och delaktighet” eller ”Samspel för inkludering”.
  • För anpassade grundskolan, anpassade gymnasieskolan och komvux som anpassad utbildning är det obligatorisk att först arbeta med modulen ”Utveckla arbetet i anpassade skolformer”.

Den här modulen syftar till att ge fördjupad kunskap om hur undervisning och lärmiljö kan utformas efter elevers variation i perception, kognitiva förmågor, exekutiva funktioner och kommunikation. Innehållet ger förståelse för de pedagogiska konsekvenser som svårigheter inom olika områden kan ge men visar också på arbetssätt, metoder och förhållningssätt som stödjer lärande och samspel. Modulen syftar också till att utveckla och fördjupa professionell relationskompetens som främjar motivation och skolnärvaro.

elever

Modulen består av följande delar: 

  1. Främja motivation och närvaro
  2. Språkets roll i kommunikation och lärande
  3. Variation i perception och kognitiv förmåga
  4. Att stödja exekutiva funktioner för lärande  ​