Del 2. Lärares samarbete

I internationell och svensk skolforskning och i skolans styrdokument poängteras en utvidgad lärarroll, lärares samarbete och lärares gemensamma lärande för att utveckla skolan och undervisningen. Alla skolans lärare har ett delansvar för att undervisningen utvecklas så att alla elever ges optimala förutsättningar för lärande. 

Ett gemensamt ansvar för alla elever och skolans utveckling ställer krav på lärares samarbete. Individuella erfarenheter som lärare gör i sina klassrum måste enligt forskningen lyftas till en kollektiv nivå där lärarna tillsammans reflekterar över, problematiserar, omprövar och utvecklar undervisningen och följer upp dess effekter hos eleverna. 

En förutsättning för det kollektiva lärandet är att skolorganisationer skapar utrymme för, har kunskap om och utvecklar former för lärares kvalificerade reflekterande samtal.

Syftet med denna del är att inspirera till diskussion om lärares samarbete och kollektiva lärande på den egna skolan. Syftet är också att visa på ett sätt att utveckla reflekterande samtal och dialoger, byggda på lyssnande, i en samtalsmodell med ett reflekterande team.

Vi rekommenderar att skolledningen bjuds in att delta i arbetet under moment C. Skolledare kan då delta som ett reflekterande team till lärargruppen i en reflekterande samtalsprocess som beskrivs i filmen i moment A.