Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerligt anteckningar. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt, förvånande eller sådant som du vänder dig mot eller har en annan uppfattning kring. Notera de tankar som väcks utifrån materialet. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln ”Lärares samarbete”. Artikeln beskriver hur utvecklingen i skolan sedan 1990-talet och fram till idag ställt allt större krav på lärare att samarbeta och att vara delaktiga i ett kontinuerligt professionellt lärande för att utveckla skolan och undervisningen. Lärares individuella och informella lärande – de egna gjorda erfarenheterna från det dagliga arbetet med elever – sätts i texten i relation till det kollektiva lärandet i arbetslaget, och till ett organisatoriskt lärande på hela skolan. I texten behandlas hur olika förutsättningar för lärares samarbete och gemensamma lärande ser ut samt centrala aspekter av lärares gemensamma reflektion, bland annat i form av kvalificerade samtal i lärargrupper.
Se film
Förskoleklass, grundskola årskurs 1–9, gymnasieskola
Se filmen ”Lärares samarbete”. I filmen samtalar en grupp lärare kring samarbete medan skolledarna lyssnar i en reflekterande samtalsprocess. Filmen är inspelad på en grundskola, men det är ett generellt samtal om samarbete som förs. Fundera på hur formerna och omfattningen av samarbetet på Ljusterö skola beskrivs av lärarna och sätt det i relation till dina erfarenheter från din skola. Notera hur arbetsgången i processen med det reflekterande teamet ser ut om ni vill använda den modellen i uppgiften i moment C.