Del 3. Lärar-elev-samspel

Del tre handlar om tillitsfulla lärar-elev-relationer och om betydelsen av ömsesidighet i samspel och samtal mellan lärare och elever. Genom att se och visa intresse för sina elever och lära känna dem bättre, kan lärare få viktig information om elevers utveckling och lärande genom en kontinuerlig och utvecklad ömsesidig dialog. Varma och tillitsfulla relationer med lärarna är samtidigt en av de starkast bidragande faktorerna bakom elevers engagemang, välmående och goda måluppfyllelse enligt omfattande forskning.

Tillitsfulla relationer med sina lärare är viktigt för alla elever. Men forskning talar för att goda relationer är extra viktiga för de elever som av olika anledningar kämpar som mest i skolan och vars lärande utmanar lärarna extra.

I denna del får ni fördjupad kunskap om betydelsen av goda lärar-elev-relationer och möjlighet att utveckla relationskompetens. Lärare behöver både kunna hantera relationella tillvägagångssätt i arbetet med alla elever, och inta ett eget relationellt förhållningssätt i mötet med varje elev.

Förmågan att föra kvalificerade samtal med elever är en specialpedagogisk kompetens som kan få stor betydelse för varje lärares arbete. Att föra kvalificerade samtal med sina elever är ett av de viktigaste sätten att stärka och utveckla lärar-elev-relationen. I delen presenteras en form av lärar-elev-samtal; samarbetsbaserade och ömsesidiga samtal. De utforskande samtalen kan användas både i den vardagliga dialogen med eleverna om lärandet och undervisningen och i andra typer av samtal om till exempel skolsituationen i stort, lärmiljön, kamratrelationer och mer specifikt upplevda skolsvårigheter.

Syftet med denna del är att ge fördjupad förståelse och kunskap om lärar-elev-relationer och om lärar-elev-samtal, men också att inspirera till en fördjupad reflektion och kollegial dialog på skolan om lärares betydelse för eleverna, om samspelet mellan lärare och elever och om de lärar-elev-samtal som förs på den egna skolan.