Del 3: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerligt anteckningar medan du läser. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt, förvånande eller sådant som du vänder dig mot eller har en annan uppfattning kring. Notera de tankar som väcks utifrån materialet. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln ”Lärar-elev-relation och samtal mellan lärare och elever”. Artikeln består av två delar där den första behandlar ”relationell pedagogik”, ett forskningsfält där begreppet relation står i centrum liksom möten och samspel mellan lärare och elever. Artikelns andra del behandlar kvalificerade ömsesidiga samtal mellan lärare och elever. Fundera under läsningen kring olika aspekter och kvaliteter i dina egna relationer med dina elever och i de samtal som du för med elever på skolan. Skriv gärna ner tankar som du vill dela med kollegorna.
Se film
Se filmen "Samtal mellan lärare och elever" från Viksjöskolan i Järfälla där lärare samtalar med en grupp elever om undervisningen.
Material
Jonas Aspelin, Ulf Jederlund och Lillemor Aneer