Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, är ett paraplybegrepp för att beskriva flera olika funktionsnedsättningar som till exempel autism, adhd och språkstörning. Det kan beskrivas som funktionsnedsättningar som påverkar den kognitiva förmågan och hur en person fungerar i sin vardag. Exempelvis kan det innebära svårigheter att behålla uppmärksamheten, planera sitt skolarbete eller utmaningar i samspelet med andra människor. Kunskap om funktionsnedsättningar kan hjälpa oss att bättre förstå utmaningarna och framför allt hur vi kan stödja eleverna på olika sätt. Elever kan av olika anledningar ha liknande svårigheter i skolmiljön utan att ha en NPF-diagnos. En diagnos är aldrig ett villkor för att få stöd. Det är elevens behov och förutsättningar som avgör rätten till stöd. Lärares kunskap, professionella omdöme och förmåga att skapa en inkluderande undervisning och tillgänglig lärmiljö är av stor betydelse för elevers lärande, utveckling och välbefinnande.
Den här modulen ger stöd i hur lärare och personal som medverkar i undervisningen kan utforma undervisning och lärmiljö efter elevernas behov och förutsättningar, med fokus på NPF. Modulen presenterar ett urval av forskning inom det neuropsykiatriska området. Innehållet bidrar med kunskap om NPF, exempel på pedagogiska konsekvenser och strategier, arbetssätt och förhållningssätt.
Syftet med modulen är att förskollärare, lärare och personal som medverkar i undervisningen får möjlighet att utveckla sin kunskap om NPF. Syftet är vidare att innehållet i modulen ska bidra till förståelse och kompetens om hur undervisning och lärmiljö kan utformas så att eleverna får det stöd de behöver.
Modulen riktar sig till förskollärare och lärare i förskoleklass, lärare i grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning inklusive komvux som anpassad utbildning. Den riktar sig även till övrig personal som medverkar i undervisningen i anpassade skolformer.
Modulen innehåller nio delar. Delarna är fristående och kan läsas i valfri ordning. Ni som deltar inom ramen för statsbidrag ska ta del av minst fyra av delarna i modulen. Utgå gärna från utvecklingsområden som ni identifierat i ert systematiska kvalitetsarbete när ni väljer delar. Vi rekommenderar att ni startar med delen Grundläggande kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Delen innehåller information och centrala begrepp om NPF som kan bidra till att ge er en gemensam grund att utgå från i det fortsatta arbetet.
Modulen består av följande delar:
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.