Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Du ska nu ta del av materialet. Medan du läser anteckna sådan som du tycker är särskilt intressant, viktigt eller förvånande. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla din undervisning.
Anteckningarna ska du använda som underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln "Annorlunda kognition och perception – från förklaringsmodeller till strategier i praktiken" av Emma Leifler, lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet och Linda Petersson –Bloom, lektor i specialpedagogik vid Högskolan i Kristianstad. Artikeln belyser elevers variation i kognition och perception och författarna presenterar ett urval av forskningsbaserade strategier och stödstrukturer för att tillgängliggöra lärmiljön för elever med NPF.
Se föreläsning
Se föreläsningsfilmen "Annorlunda kognition och perception – från förklaringsmodeller till strategier i praktiken" där Emma Leifler och Linda Petersson-Bloom sammanfattar innehållet i artikeln.
Material
Emma Leifler och Linda Petersson-Bloom