Del 7: Moment A – individuell förberedelse
Du ska nu ta del av materialet. Texten är informationstät och innehåller neurovetenskapliga begrepp som förklaras löpande.
Medan du läser anteckna sådant som du tycker är särskilt intressant, viktigt eller förvånande. Notera hur du, utifrån materialet, kan tänka kring utformningen av undervisningen för att möta elevernas förutsättningar och behov. Anteckningarna ska du använda som underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln "Kognitiv neurovetenskap vid NPF" av Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap vid Karolinska Institutet, psykolog och specialist i neuropsykologi samt föreståndare för Center of Neurodevelopmental Disorders at KI (KIND). I artikeln beskrivs bland annat hur kognition, perception, emotion och motivation kan fungera vid NPF och hur dessa områden kan få betydelse för elevers lärande, utveckling och välbefinnande.
För dig som vill läsa mer finns en valfri fördjupningsdel om hjärnans struktur och funktioner i en bilaga i slutet av artikeln.
Se föreläsning
Se föreläsningsfilmen "Kognitiv neurovetenskap vid NPF" där Sven Bölte kortfattat sammanfattar innehållet i artikeln.