Kritisk användning av nätet

Att förstå mediers och digitaliseringens roll och påverkan på både samhälle och individ och hur man på ett ansvarsfullt sätt kan förhålla sig till detta är nödvändiga samtidskompetenser. Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt är viktigt för att vara en del av ett demokratiskt samtal, att förstå sin omvärld och sin roll i den.

elever

Syftet med den här modulen är att inspirera till diskussioner om källkritik och källmedvetenhet i klassrum och skolbibliotek, gärna som en integrerad del av skolans ämnen.

Modulen består av följande delar:

  1. Sökkritik och algoritmers betydelse
  2. Källkritik och generativ AI
  3. Källkritik i digitala medier – en didaktisk utmaning
  4. Källtillit i undervisningen

Målet med modulen är att ge verktyg för såväl kollegiala diskussioner som samtal med eleverna.

Målgrupper: Lärare och skolbibliotekarier i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning.