Problemlösning, åk 4–6

Denna modul handlar om problemlösning och riktar sig till dig som arbetar i årskurserna 4–6.

I modulen är lärarens arbete vid planering och genomförande av undervisningstillfällen som inkluderar problemlösning i fokus. Ni får läsa om och diskutera problemlösning som mål och medel i matematikundervisning samt betydelsen av elevers uppfattningar om matematik och problemlösning. Problemlösning för elever handlar inte enbart om att lösa problemuppgifter utan även om att formulera problemuppgifter vilket synliggörs i modulen. Vidare fördjupas i olika delar representationer och strategier respektive kommunikation och resonemang i samband med problemlösning. I modulen får ni även diskutera och prova anpassning av problemuppgifter så att de kan utmana era elever på en lagom nivå. Utgångspunkten för sådana anpassningar är formativ bedömning vilket ni i modulen får arbeta med kopplat till problemlösning. Tillsammans får ni i kollegiet utveckla er undervisning i problemlösning genom att diskutera, planera och genomföra undervisningstillfällen som inkluderar problemlösning och problemformulering.

Modulens delar

Modulen består av åtta delar som till viss del bygger på varandra:

  1. Problemlösning som mål och medel
  2. Undervisning genom problemlösning
  3. Formulera problemuppgifter
  4. Representationer och strategier
  5. Anpassa problemuppgifter
  6. Kommunikation och resonemang i problemlösning
  7. Synliggöra lärande i problemlösning
  8. Problemlösning – ett vidgat perspektiv

Problembanken

I modulen finns en ”Problembank” med problemuppgifter som kan användas som komplement till de problemuppgifter som presenteras i de olika delarna.