Den här modulen beskriver och problematiserar undervisning om taluppfattning i skolans tidigare år. Syftet med modulen är att ge en djupare förståelse av elevers utveckling av taluppfattning och nya insikter i hur undervisningen kan planeras, genomföras och följas upp.
Målet är att ni efter genomgången modul har fått en ökad innehållslig och didaktisk kompetens, och därigenom känner er stärkta i er roll som matematiklärare.
Varje del har ett uttalat didaktiskt perspektiv som exempelvis att bli medveten om elevers uppfattningar, att leda matematiska samtal eller att skapa förutsättningar för matematiska resonemang. Undervisning diskuteras i relation till laborativt arbetssätt, sociala normer och problemlösning.
Det matematiska innehållet lyfts tydligt fram. Taluppfattning och tals användning handlar om tal och räkneoperationer, vilket brukar benämnas aritmetik. I varje del i modulen finns en text som går lite djupare in på någon aspekt av aritmetiken som exempelvis likheter, uppdelning av tal, additiva och multiplikativa strukturer och bråk som del av helhet och del av antal.
I varje del finns förslag på aktiviteter som är möjliga att genomföra med elever från och med förskoleklass till och med årskurs 3. I modulen finns en innehållslig progression som börjar med grundläggande taluppfattning och ramsräkning, fortsätter med likheter, subtraktion och division och avslutas med bråk. Ni ges också möjlighet att fördjupa er i användning av olika representationer av tal och problemlösning med tal.
Modulen består av följande delar:
Modulen är reviderad av NCM, Göteborgs universitet.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.