På lördag 5 april mellan kl. 08.00 och 18.00 pågår ett planerat underhållsarbete. Under den perioden kan det vara svårt att komma åt innehållet på Lärportalen.

Algebra, åk 1–3

Den här modulen fokuserar på reflektionens betydelse för hur ni i lärargruppen kan utveckla ett professionellt förhållningssätt till undervisning av algebra i årskurserna 1–3. 

Modulen är uppdelad i åtta delar som behandlar ett antal didaktiska perspektiv inom matematikundervisning. Rubrikerna på delarna ger en kort sammanfattning av det didaktiska perspektiv som är huvudfokus i respektive del. Modulen har kompletterats med två texter som handlar om programmering, dessa finns i del 5 och del 7. Dessa texter och aktiviteter kan läsas och genomföras fristående från delens övriga innehåll.

Modulen består av följande delar: 

  1. Reflektion som lärprocess
  2. Resonemangsförmåga
  3. Bedömning för utveckling av undervisning i algebra
  4. Interaktion i algebraklassrummet
  5. Algebra och programmering som språk
  6. Sociomatematiska normer
  7. Kommunikation och programmering i algebraklassrummet
  8. Algebraiskt tänkande

De didaktiska perspektiven som genomsyrar modulen kommer att användas tillsammans med två områden som är av betydelse för elevernas lärande i algebra, nämligen: mönster och talföljder samt likheter och olikheter. I modulen ges förslag på uppgifter och aktiviteter baserade på det algebraiska innehållet. Under arbetet med algebramodulen kan ni använda ”Mall – Planering av lektion” för att planera era lektioner” och ”Lektionsobservation – Protokoll” för att dokumentera genomförandet av era lektioner. I filmen ”Variationsteori” presenteras två viktiga begrepp som ligger till grund för innehållet i modulen. Dessa begrepp är kritiska aspekter och variationsmönster.

Ansvariga för modulen

Linnéuniversitetet, i samarbete med Göteborgs universitet, Blekinge Tekniska Högskola och Högskolan i Jönköping.