Denna modul handlar om problemlösning och riktar sig till dig som arbetar i förskoleklass och årskurserna 1–3.
I modulen är lärarens arbete vid planering och genomförande av undervisningstillfällen som inkluderar problemlösning i fokus. Ni får läsa om och diskutera problemlösning som mål och medel i matematikundervisning samt betydelsen av elevers uppfattningar om matematik och problemlösning. Problemlösning för elever handlar inte enbart om att lösa problemuppgifter utan även om att formulera problemuppgifter vilket synliggörs i modulen. Vidare fördjupas i olika delar representationer och strategier respektive kommunikation och resonemang i samband med problemlösning. I modulen får ni även diskutera och prova anpassning av problemuppgifter så att de kan utmana era elever på en lagom nivå. Utgångspunkten för sådana anpassningar är formativ bedömning vilket ni i modulen får arbeta med kopplat till problemlösning. Tillsammans får ni i kollegiet utveckla er undervisning i problemlösning genom att diskutera, planera och genomföra undervisningstillfällen som inkluderar problemlösning och problemformulering.
Modulen består av åtta delar som till viss del bygger på varandra:
Problembanken
I modulen finns en ”Problembank” med problemuppgifter som kan användas som komplement till de problemuppgifter som presenteras i de olika delarna.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.