Del 1: Moment A – individuell förberedelse
Läs
Artikeln ”Språkutvecklande arbetssätt i matematik” visar på språkets och språkutvecklingens betydelse för lärande i matematik.
Se film
I ”Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i matematik” intervjuas två matematiklärare om hur de ser på språkets roll för elevernas kunskapsutveckling i matematik. Filmen visar exempel på två klassrumsaktiviteter i matematik som på olika sätt skapar goda förutsättningar för språkutveckling.
- Vilka av de tre språkutvecklande grundprinciperna tycker du att lärarna i filmen har tagit hänsyn till? På vilket sätt?
Förbered
Reflektera kring hur du i din matematikundervisning relaterar till de tre grundprinciperna för ett språkutvecklande arbetssätt:
- Att undervisa med stöd i sammanhang – Hur knyter du an till elevernas tidigare språk och erfarenheter?
- Att främja aktiv språkanvändning – På vilka sätt låter du dina elever interagera och kommunicera matematiskt innehåll?
- Att ge språklig stöttning – Hur gör du för att stötta elevernas långsiktiga förståelse, och inte bara tillfälligt lotsa dem igenom utmaningar?
Skriv ner dina reflektioner i loggboken.
Material
play_circle
Beskrivning: Matematiklärare beskriver hur de arbetar för att utveckla undervisningen så att eleverna lär sig det ämnesspecifika språket. Tid: 10.35. Producent: Skolverket.