Taluppfattning och tals användning, åk 4–6

Välkommen till en modul som beskriver och problematiserar undervisning om taluppfattning i årskurs 4–6 med fokus på tal i bråkform. Syftet med modulen är att ge en djupare förståelse av elever utveckling av taluppfattning och nya insikter i hur undervisningen kan planeras, genomföras och följas upp.



Målet är att ni efter genomgången modul har fått en ökad innehållslig och didaktisk kompetens, och därigenom känner er stärkta i er roll som matematiklärare.

Varje del har ett uttalat didaktiskt perspektiv som exempelvis att bli medveten om elevers uppfattningar, att leda talkörer som inledning till matematiska samtal eller att skapa förutsättningar för matematiska resonemang. Undervisning diskuteras i relation till laborativt arbetssätt, social normer och problemlösning.

I denna revidering har det matematiska innehållet lyfts fram mer än tidigare. Taluppfattning och tals användning handlar om tal och räkneoperationer, vilket brukar benämnas aritmetik. I motsvarande modul för F–3 behandlas heltal, här behandlas samma matematiska innehåll i ett utvidgat talområde. I varje del i modulen finns en text som går lite djupare in på någon aspekt av aritmetiken som exempelvis olikheter, additiva och multiplikativa strukturer och koppling mellan bråk och decimaltal.

I varje del finns förslag på aktiviteter. Det finns en progression mellan de tre talmodulerna vilket innebär att i varje del behandlas ett likartat innehåll som i motsvarande del i F–3 och 7–9. Det möjliggör kollegiala samtal över stadierna om samma matematiska och didaktiska innehåll.

Modulen består av följande delar:

  1. Heltal och bråk
  2. Talsystem och talkörer
  3. Likhet – olikhet
  4. Additiva strukturer
  5. Representationer av tal
  6. Multiplikativa strukturer
  7. Problemlösning med bråk
  8. Resonemang med bråk

Modulen är reviderad av NCM, Göteborgs universitet.