Matematikundervisning med digitala verktyg I, åk 4–6

Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.

De digitala verktyg som förekommer i den här modulen är endast exempel för att du som lärare ska få en bild av hur digitala verktyg kan användas i undervisningen. Det finns fler aktörer som erbjuder liknande digitala verktyg. Oavsett vilket verktyg du väljer att använda i din undervisning, behöver din rektor eller huvudman först ta ställning till om och hur det kan användas i verksamheten. Huvudmannen ansvarar även för att säkerställa att eventuell personuppgiftsbehandling är förenlig med dataskyddsbestämmelserna.

Syftet med denna modul är att du ska inspireras till att använda digitala verktyg i din egen matematikundervisning, utmanas till reflektion över dina undervisningsbeslut samt tillägna dig en bredare uppsättning metoder och arbetssätt med särskilt fokus på digitala verktyg.

Du får undersöka potentialen hos några digitala verktyg för matematikundervisning och får en provkarta på ett antal familjer av verktyg. Vidare får du exempel på hur digitala verktyg kan användas och möjligheter som erbjuds med dessa. Förhoppningen är att du som arbetar med denna modul ska bli inspirerad att både på egen hand och tillsammans med kollegor utveckla er digitala kompetens. Ni ska också planera, genomföra och värdera matematikundervisning med digitala verktyg. Till stöd för det finns genom modulen ett antal didaktiska perspektiv.

Modulen består av följande delar:

  1. Nätet som resurs
  2. Orkestrering av matematikundervisning med stöd av digitala
    verktyg
  3. Dynamisk representation med digitala verktyg
  4. Formativ klassrumspraktik med responssystem
  5. Analys av digitala programvaror
  6. Undersöka och upptäcka matematik med digitala verktyg
  7. Matematikundervisning med utgångspunkt i elevernas digitala värld
  8. Matematikundervisning och utveckling med digitala verktyg

Att tillhandahålla texter eller filmer som i detalj beskriver hur man genomför och använder olika tekniska verktyg och lösningar i undervisningen finns inte utrymme för i denna modul. För att genomföra denna modul kommer ni att behöva ha tillgång till surfplattor eller datorer minst någon lektion per del. Idealiskt är att eleverna har varsin surfplatta eller dator under dessa tillfällen, men det går också bra för eleverna att jobba i par. Dessutom behöver klassrummet vara utrustat med en projektor.

Ansvariga för modulen

NCM i samarbete med Linnéuniversitetet och Malmö högskola.