Taluppfattning och tals användning, åk 7–9

Välkommen till en modul som beskriver och problematiserar undervisning om taluppfattning i årskurs 7–9 med fokus på tal i decimalform. Syftet med modulen är att ge en djupare förståelse av elevers utveckling av taluppfattning och nya insikter i hur undervisningen kan planeras, genomföras och följas upp.

Målet är att ni efter genomgången modul har fått en ökad innehållslig och didaktisk kompetens, och därigenom känner er stärkta i er roll som matematiklärare.

Varje del har ett uttalat didaktiskt perspektiv som exempelvis formativ bedömning, att bli medveten om elevers uppfattningar om rimlighet, att arbeta med EPA-modellen och att skapa förutsättningar för matematiska resonemang. Undervisning diskuteras i relation till laborativt arbetssätt, didaktiskt kontrakt och problemlösning.

I denna revidering har det matematiska innehållet lyfts fram mer än tidigare. Taluppfattning och tals användning handlar om tal och räkneoperationer, vilket brukar benämnas aritmetik. I motsvarande modul för F–3 behandlas heltal och för 4–6 fokuseras bråk. Här behandlas samma matematiska innehåll med fokus på decimaltal och mätetal. I varje del i modulen finns en text som går lite djupare in på någon aspekt av aritmetiken som exempelvis olikheter, additiva och multiplikativa strukturer och problemlösning med decimaler och potenser. Sista delen leder till bråk som förkunskap till algebra.

I varje del finns förslag på aktiviteter. Det finns en progression mellan de tre talmodulerna vilket innebär att i varje del behandlas ett likartat innehåll som i motsvarande del i F–3 och 4–6. Det möjliggör kollegiala samtal över stadierna om samma matematiska och didaktiska innehåll.

Modulen består av följande delar:

  1. Heltal och decimaltal
  2. Talsystem och Fermiproblem
  3. Likhet – olikhet
  4. Additiva strukturer
  5. Representationer av tal
  6. Multiplikativa strukturer
  7. Problemlösning med decimaler och potenser
  8. Resonemang om bråk och algebra

Modulen är reviderad av NCM, Göteborgs universitet.