Del 4: Moment A – individuell förberedelse
Läs
Läs texten ”Vad händer i klassrummet”, som tar upp de sociala och sociomatematiska normer som finns i klassrummet. Läs även texten ”Det didaktiska kontraktet”, som beskriver vad det didaktiska kontraktet är, hur det utvecklas samt vilka konsekvenser det har för arbetet i en klass.
Reflektera
- Vilka svårigheter, som kan kopplas till rådande klassrumsnormer eller didaktiska kontrakt, har du stött på under problemlösningslektionerna?
- Vilka outtalade förväntningar tror du att dina elever har på sig själva, sina kamrater, dig och matematiklektionen? Vilka förväntningar har du själv?
Se film
Filmen visar en oväntad situation som uppstod i slutet på en lektion med ekvationslösning. Det är ett klipp ur en längre sekvens och alldeles i slutet av lektionen, vilket förklarar att läraren själv genomför de avslutande beräkningarna.
- Hur gör du i motsvarande situation?
- Vilken betydelse har det att göra fel?
- I detta fall är det ett ofrivilligt fel. Kan man, tycker du, använda sig av avsiktliga fel?
Material
play_circle
Beskrivning: Producent: Skolverket i samarbete med NCM.