Språk i matematik, gy

Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.

I denna modul får ni stöd för hur ni medvetet kan arbeta med språkutveckling för att utveckla er undervisning i matematik. I syftet för ämnesplanen i matematik står det att undervisningen ska syfta till att eleverna ska utveckla sin begreppsförmåga samt sin kommunikations- och resonemangsförmåga. Syftet visar att språket är en naturlig del av matematiken.


Modulen byggs upp kring tre grundprinciper för ett språkutvecklande arbetssätt i matematik:

  1. Att undervisa genom sammanhang
  2. Att främja aktiv språkanvändning
  3. Att ge språklig stöttning

Tillsammans med kollegor kommer ni att planera och genomföra olika aktiviteter i undervisningen som ni kanske känner igen från andra sammanhang. När ni möter dem i den här modulen är syftet att ni ska utveckla er medvetenhet om varför och hur aktiviteterna kan ses som språkutvecklande i matematikundervisningen.

Under arbetet med modulen uppmanas ni att skriva ner era reflektioner, planeringar, observationer och utvärderingar. Det kan ske digitalt eller på papper. Oavsett form så kallas det i modulen för loggbok.

Modulens delar:
  1. Språkutvecklande arbetssätt i matematik
  2. Matematikspråket
  3. Cirkelmodellen – texter i matematik
  4. Cirkelmodellen – producera lösningstexter
  5. Cirkelmodellen – textuppgifter
  6. Olika språkliga funktioner
  7. Stöttning i matematikspråket
  8. Reflektion och framåtblick

Ansvariga för modulen

Stockholms universitet