Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.
I denna modul får ni stöd för hur ni medvetet kan arbeta med språkutveckling för att utveckla er undervisning i matematik. I syftet för ämnesplanen i matematik står det att undervisningen ska syfta till att eleverna ska utveckla sin begreppsförmåga samt sin kommunikations- och resonemangsförmåga. Syftet visar att språket är en naturlig del av matematiken.
Modulen byggs upp kring tre grundprinciper för ett språkutvecklande arbetssätt i matematik:
Tillsammans med kollegor kommer ni att planera och genomföra olika aktiviteter i undervisningen som ni kanske känner igen från andra sammanhang. När ni möter dem i den här modulen är syftet att ni ska utveckla er medvetenhet om varför och hur aktiviteterna kan ses som språkutvecklande i matematikundervisningen.
Stockholms universitet
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.