På lördag 5 april mellan kl. 08.00 och 18.00 pågår ett planerat underhållsarbete. Under den perioden kan det vara svårt att komma åt innehållet på Lärportalen.

Förskolans matematik

Modulen tar sin utgångspunkt i matematiska aktiviteter, det vill säga något som man gör som kan sägas vara matematiskt. Huvudsyftet är att era reflektioner om texter och aktiviteter i modulen ska skapa möjlighet till fördjupning i vad matematiska aktiviteter kan vara. Här kan ni prova att planera, iscensätta och följa upp undervisningen. Målet med arbetet är att utveckla undervisningen och erbjuda barnen matematiska aktiviteter som de aktivt kan delta i.

Modulen består av följande delar:
  1. Matematiska aktiviteter
  2. Leka
  3. Förklara
  4. Dokumentera och fördjupa
  5. Strukturera rummet
  6. Lokalisera
  7. Designa
  8. Dokumentera och följ upp
  9. Kvantifiera
  10. Mäta
  11. Räkna
  12. Dokumentera och utveckla

Delarna är grupperade i tre grupper med fyra delar i varje. Varje grupp om fyra delar har både en matematisk inriktning och ett didaktiskt fokus. Den matematiska inriktningen kan ses i titlarna på delarna. Didaktiskt fokus i del 1–4 fokuserar på barnen. Delarna handlar om de matematiska aktiviteterna, leka och förklara. Dessa aktiviteter har en mer övergripande karaktär än de övriga aktiviteterna designa, lokalisera, mäta och räkna. Del 5–8 fokuserar på förskollärares agerande och del 9–12 fokuserar på undervisningen. Innehållet i delarna kan ha betydelse för varandra och fördjupande information kan finnas i en annan del.

Del 4, 8 och 12 handlar alla om dokumentation ur tre olika perspektiv. Ni kommer först få ta del av hur barnens dokumentationer kan användas i undervisningen (fokus på barnen) för att återanknyta och utmana. Senare kommer ni att arbeta med dokumentation för att följa barnens utveckling (fokus på förskollärarens agerande och förskollärarens undervisning) samt som en aspekt av utvecklingen av undervisningen.

Ansvariga för modulen

Malmö universitet, i samarbete med Luleå tekniska universitet och Nationellt centrum för matematikutbildning.