Del 1: Moment A – individuell förberedelse
Läs
I texten “Matematiska aktiviteter” får du exempel på undervisningssituationer från förskolor där barnen är engagerade i matematiska aktiviteter. Dessa exempel kan ses i filmen och det kan vara en fördel att titta på exemplen i filmen parallellt med att du läser texten.
Se film
Filmen ”Matematiska aktiviteter” visar exempel på de undervisningssituationer som beskrevs i texten ovan. Försök identifiera de matematiska aktiviteterna i filmsekvenserna.
Filmen ”Glasburkar” kan ni se tillsammans i moment B.
Reflektera
- Välj ut några delar i texten eller filmen som överraskade dig.
- Tänk på något undervisningstillfälle i förskolan som du upplever som matematiskt. Förbered dig genom att försöka beskriva det med hjälp av Bishops sex matematiska aktiviteter.
- Vilka samband mellan de sex matematiska aktiviteterna och förskolans matematik kan du hitta?
Dokumentera
Skriv ner dina reflektioner och ta med till den kollegiala träffen.
Material
Ola Helenius, Maria L. Johansson, Troels Lange, Tamsin Meaney, Eva Riesbeck, Anna Wernberg
play_circle
Beskrivning: Filmen visar en situation där tre barn under interaktion med förskolläraren lekar med glasburkar. Tid: 11.29. Producent: Skolverket i samarbete med Malmö universitet.
play_circle
Beskrivning: Filmen visar situationer från förskolan som belyser Bishops sex matematiska aktiviteter. Tid: 7.40. Producent: Skolverket i samarbete med Malmö universitet och Luleå tekniska universitet.