Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Läs
I texten ”Leka” får du exempel på lek som en matematisk aktivitet.
Reflektera
Fundera över situationer i din egen verksamhet där barns lek visar på något av det som gör lek till en matematisk aktivitet.
Se film
Identifiera situationer, när du ser filmen ”Flygplan”, där barnen:
- tänker hypotetiskt, abstraherar eller modellerar
- förutsäger, gissar, uppskattar eller förmodar vad som skulle kunna hända
- formaliserar och ritualiserar regler.
Notera tecken på att dessa situationer innehåller aspekter av lek.
Se även filmerna ”Handtryck i förskolan” och ”Handtryck i förskoleklassen”.
Identifiera likheter och skillnader i de båda filmerna med avseende på:
- hur det samtalas kring reglerna
- vilka regler som är uttalade, respektive outtalade
- barnens agerande
- förskollärarnas agerande.
Skriv ner dina reflektioner och ta med till den kollegiala träffen.
Material
Ola Helenius, Maria L. Johansson, Troels Lange, Tamsin Meaney, Eva Riesbeck, Anna Wernberg
play_circle
Beskrivning: Filmen visar en situation där förskolebarn bygger ett flygplan. Tid: 7.24. Producent: Skolverket i samarbete med Malmö universitet.
play_circle
Beskrivning: Filmen visar en situation där förskolebarn förklarar hur en lek går till. Tid: 3.33. Producent: Skolverket i samarbete med Luleå tekniska universitet.
play_circle
Beskrivning: Filmen visar en situation där förskoleklassbarn förklarar hur en lek går till. Tid: 6.44. Producent: Skolverket i samarbete med Luleå tekniska universitet.